Tuesday 13 September 2011

Ice-Ice Baby

Aku ada sorang kawan yang memang hardcore isap ice. Sibbaiklah dia anak orang kaya maka takdelah dia nak merompak atau meragut. Aku pulak budak kampung yang dah diterapkan dengan pemahaman bahawa orang isap ice atau yang jadi doktor tu is a no-no. Dan katanya sejak berjumpa dengan aku (kembang weyhh), dia nak cuba berenti dari ambik ice. Masalah yang dia selalu cerita kat aku ialah paranoianya semakin menjadi-jadi masa dia stop isap ice. Sampaikan ada sekali dia ingat aku ni nak bunuh dia.

Kepada yang jarang-jarang hisap, mereka weng masa isap dadah. Tetapi kepada mereka yang hardcore, mereka lebih tak betul masa tak menghisap. Mereka baran, berangin, dan pemalas masa takde stok. Kesan ini lebih dirasai jika mereka adalah penagih ice dan ketum di mana masa mereka bukan di bawah pengaruh dadah tersebut, paranoia
itu lebih menjadi-jadi. Rasa orang tak puas hati dengan kita, lah. Rasa macam ada konspirasi yang cuba memerangkap kita lah. Atau ada yang siap dengar atau lihat benda yang bukan-bukan. Ini semua sebab neuron dalam kepala mereka tadi dah rosak dek rasukan stimulan yang mereka ambil, mengakibat renjatan sinaps yang berlaku di neuron-neuron tadi tidak cukup ampere atau voltannya.

Bila elektriknya tak kuat, maka informasi yang dihasilkan juga tidak jelas. Inilah caranya bagaimana para penagih mendapat paranoia yang bukan-bukan sebab kepala hotak mereka dah takleh berfungsi dengan betul. Macam orang yang isap rokok. Patutnya bronkiol dalam peparu tu dapat menginjapkan 100 molekul oksigen dan mengkumuhkan 70 molekul Co2 dan 30 molekul wap air misalnya. Tapi sebab bronkiol dah terlindung dek candu tembakau, oksigen yang masuk dahlah kurang, Co2 dan wap air pulak tak dapat keluar dengan sepenuhnya. Tu yang jantung semakin berair dan asyik nak menguap masa sangap. Samalah macam orang penagih dadah. MAsa dia isap dia OK. Masa dia tak isap pulak dia cam cibai.
Ketahuilah bahawa dadah jenis syabu, ketum dan lain-lain itu membawa kepada kesan halusinasi. Menganggap wujud kepada perkara yang sebenarnya takde. Halusinasi pula digarispanduankan oleh paranoia. Paranoia ialah normal. Ia sejenis prasangka. Penyambungan untaian-untaian memori yang tersimpan dalam nodus neutron yang terdapat dalam kepala mereka.  Paranoia sangat berguna kepada think-tanker. Kepada para pemikir. Mereka bermula dengan paranoia, kemudian penjelasan kepada paranoia tersebut, kemudian hypothesis, dan kemudian kepada pembentukan eksperimen berkaitan dalam mengetahui kesahihan hypothesis mereka. Dan paranoia ini amat mudah diperolehi bila dalam keadaan separuh sedar. Nak separuh sedar ni ada macam-macam cara. Cara yang paling clean ialah melalui cara pengkristosan diri. Tetapi kepada mereka yang tak pernah dengar apa itu kristos, mereka akan gunakan stimulan. Arak dan dadah adalah medium pilihan kebiasaan. Mungkin inilah penjelasan kepada kenapa ramai budak U yang terjebak dengan dadah berbanding budak-budak yang tak berapa nak U.

cerita cik kiah pulak...ingat tak cik kiah pernah cerita pasal jiran yg jual air ketum kan kat kampung cik kiah. bisnes dia masih lagi berjalan seperti biasa. selalu ada keta..motor yg keluar masuk ke rumah dia mencari air ketum. segelas rm5. pemandangan yg merimaskan jiran2 sekeliling. ermmmm...lepas tu...ada cerita lagi ni. jiran blkg rumah mak cik kiah tu pulak selalu je ada org mai masuk ke rumah tu. dgn keta..motor. lelaki belaka. lepas tu lepak kat situ...sembang2 sampai laa jam 2 atau 3 pagi. kadang2 siap tidur kat situ. siang esok baru balik. one day...jiran yg jual ketum ni cerita kat kakak cik kiah. katanya...katanya...katanya laa kan jiran yg blkg rumah tu dok buat stok ice. entah betul entah tak kan. sbbnya yg bawa cerita tu pun penjual ketum. hahahhahahah. masa kakak cik kiah cerita semula kat kami tu...nak gelak pun ada dgr tu. hahahhahah. penjual air ketum cerita org bungkus ice kat rumah. lawak. sendiri dok buat aktiviti tak senonoh tu nampak. siap dok bawa cerita hal org pulak. maknanya semua otai2 belaka laa kat situ. ketum..ice. heibatnya. heibat betul. anak2 ku kalau hebat tu..depa selalu sebut heibat. kalau tgk keta lawa sikit je...jerit mak...mak...heibatnya keta tu mak. hahhahahahhaha. balik ke cerita cik kiah tu. cik kiah malas nak ambik apa2 tindakan. lantak laa nak jual ketum ke..nak bungkus ice ke...lantak laa. hal masing2. betul tak? jgn dok mai minum air ketum..bungkus ice kat rumah kami dah laa. jaga hal masing2 dah laa kan.

No comments:

Post a Comment