Friday 18 February 2011

membaca

sejauhmanakah usaha kita untuk melihat anak kita boleh membaca dengan jayanya. itu yg sering aku fikir sekarang ni. menjadi cabaran yang besar juga untuk memastikan anak-anak aku boleh membaca. rasanya masalah boleh membaca ke tak ni...menjadi masalah kat semua org yg ada anak-anak yg masih kecil..contohnya aku...muhammad yusuf skrg 4 tahun..zulaikha 3 tahun. ada juga buat percubaan mengajar membaca kat rumah. tp biasa laa..kat rumah ni byk 'iklan'. dgn tv nya laa..dgn mainan lg..dan mcm2 alasan lagi. selalunya mereka lebih suka dengan aktiviti mewarna dan menulis. membaca ni agak 'kureng' la. td masa sarapan pagi ada member yg bercerita tentang kisah anaknya yg dah masuk darjah 1. tp terpaksa masuk kelas intensif sbbnya masih tak dpt membaca. si ibu mengadu laa..katanya kesian...sbb bila tak dpt membaca lagi..byk masalah lain yg timbul..contohnya tak dpt nak selesaikan soalan matematik yang ada ayat panjang. contohnya laa...Ali ada 3 biji guli. ibu ali membelikan 2 biji guli lagi untuk Ali. Berapakah jumlah guli yang Ali ada. tu pun dia dah tak dpt nak selesaikan sbb tak reti nak membaca. setelah dgr apa yg kawan aku bgtau tu...maka aku pun terfikirkan anak-anak. selama ni apa yg dah aku lakukan untuk memastikan mereka boleh membaca sekurang-kurangnya sebelum mereka memasuki alam persekolahan. sebenarnya ada byk lagi langkah yg boleh dilakukan selain daripada mengajar sendiri kat rumah. maklumlaa aku wanita bekerja..mana laa ada byk masa sgt nak mengajar kat rumah...alasan. hahhahahah...well, kalau ada duit nak saja aku hantar anak-anak ke tadika yang dapat mengajar secara intensif membaca. dalam english ke melayu ke..tak kisah laa..janji intensif membaca. itu laa target aku skrg ni. kalau ada duit....sbb..kita yg mencorakkan masa depan anak-anak kita. chewah!!! hahhahahaha..

No comments:

Post a Comment