Tuesday, 31 December 2013

loceng

 semalam kan cik kiah br beli loceng ni kat depa 2 ekor tu...

 balik tu anak2 suka amat laa...terketar2 sgt la nak pasang dah ni kat oren dan M. mak depa pun tolong laa buh kat M dan oren...lepas tu cik kiah pi mkn kat dapur. tak sampai 30 minit...suamiku panggil...riuh rendah kat dpn...siap bising2 marah kat cik kiah. ckp...mak ni nak bg mati kucing ke apa...tgk ni dah jd apa kat oren. hahhahhaha. tau jd mcmana dah? gelang leher tu dahd hampir terjerut kat leher oren. oren tgh berusaha nak tanggalkan sendiri gelang tu. berjaya melepasi satu kaki dpn. dan hampir terjerut. dah kena marah dgn suamiku. cik kiah tanya laa...M mcmana pulak. tgk2 gelang M tu dah tanggal dah. berjaya dia buka sendiri. hahhahahaha. jom tgk rupa oren dgn loceng tu...M tak ada gmbr sbb dah buka sendiri. hahahhahah.

 kalau tgk dekat...nampak kotor muka oren ni..dgn taik mata...hidung pun ada hitam2. kalau tgk dr jauh...wah!!! gebus!!! dgn bulu yg panjang dan lembut. geram tgk...tp semalam jd manja pulak...nak mai baring tepi cik kiah. mcm agak pelik la. selalu tu kalau keluar sangkar...mesti terlompat2 merata.





nampak tak betapa kembangnya bulu si oren. tang ekor tu..tak yah ckp la..mmg bulunya panjang dan kembang sgt.

good morning

hari ni kakak cik kiah ajak beli mc d...what!!! mc d again?? hahhahahahaha. tiap2 hari mc d ya cik kiah...tak takut gemux ke? well...mmg terasa laa makin gemux ni. tp mcm buat bodoh sj ni. lantak laa nak gemux ke apa. buat masa skrg. hahhahhaha.

hari ni cik kiah bawa bekal air milo panas. wah!!! mcm best kan. 

Monday, 30 December 2013

cerita anak2 pulak

jom tgk gmbr aidil ismail yg makin nakal. dah boleh berjalan dgn jayanya. menari. nak lompat2. dgn badan gendut dia tu. hahahahha. jom tgk..
cekak rambut kakak...dia pun nak pakai jugak

 tgk muka...ada org ckp muka dia sama mcm muka cik kiah. ya ka?? hahahhahaha. wow!! comeinya cik kiah. hahahhahahah.
 kakak dgn abg ada beg sekolah...dia pun nak jugak. kalut laa dok buka beg abg dgn kakak. bila bg beg lama kakak dia ni...terus tak usik dah beg abg dgn kakak dia. hahhahah. tak padan dgn kecik...


ini pulak adegan kakak dgn abg yg ciwi dgn meja baru kat rumah. saja laa beli meja kecik ni utk depa buat keja sekolah kat rumah. tak ada laa adik nak ganggu...buat rampasan kuasa ke apa. apa lagi...ciwi laa abg dgn kakak dengan meja ni. hahhahhaha. sikit hari lagi penuh sesak laa brg kat rumah tu. cik kiah tak brp suka sgt kalau rumah sesak dgn brg. rimas. kalau boleh biar lapang...luas..utk anak2 main.
ini pulak video adegan aidil menari dgn kakak dan abg....gendut tgh menari. hahhahahahaha
video

sorry..gelap sikit. sbb tak buka lampu. romantik. hahahhahha. 

selamat hari ISNIN

assalamualaikum...selamat hari isnin. cik kiah hari ni tiba2 rasa mcm nak bergaya mcm mami jarum..tiba2. ahhahahah. lawak laa sikit bunyi bila nak buat kerja kat keyboard ni...dgn benda2 ni. rimas. hari ni sj laa kot ni. esok tak leh dah mcm ni. tak selesa nak buat keja. so..apa cerita hari ni?? ermm..isnin biasa laaaaaaaaaa...hari yg kdg2 rasa mcm mls sgt nak mai keja. keja cari apa2 yg boleh menaikkan semangat utk mai keja. contohnya...bergaya mcm mami. hahhahaha. atau pun...belit2 tudung sikit mcm ni...

ha...kan terbelit leher dah mcm tu. hahhahahahha. saja laa utk menaikkan smgt nak mai ofis. konon2 mcm terlajak lawa dah laa tu kan. tp sedap pulak belit2 ni sbb kalau kain selendang mcm ni..selalunya cik kiah tak pakai dah anak tudung. belit versi pemaleh namanya. hahhahaha. lantak laa nak jd rupa apa. skrg ni tak ada dah tema2 kaler. caca marba dah rasa. beg pink block..ke kaler apa tah ni...kasut kaler dark blue...baju ijau. tudung coklat. ha...ambik. warna warni hari isnin. hahahahah. sat td cik kiah pi mkn mc d. what?? mc d again?? yep...mc d. sbb lapar sgt. telan je apa yg ada. yg paling cepat mc d. lps tu pi beli air mineral utk stok kat ofis dgn sikit mknan ringan..utk stok sampai ptg nanti. kat mana? jj kat perda. dkt sj. jln2 nak ke tmpt mineral water tu...ternampak pulak ni...


utk M dan oren. pdhal suamiku tak berapa suka sgt bg M dan oren pakai benda ni. dia kata tak nampak cantik. rimas...mcm2 laa alasan dia. tp ni yusuf dan zulaikha suka. asyik minta belikan ni utk M dan oren tiap kali pi kat petshop. selalu kat petshop rm10. td kat jj cuma rm8 je satu. so beli 2. adil. M dpt..oren pun dpt. nak tayang gmbr M dan oren...

oren yg bulunya semakin panjang dan kembang. kena sikat tiap2 hari dan gunting bulu2 yg tak berkenaan utk menjaga kebersihan. tak leh biar sj. kotor. sbb anak2 suka main dgn oren ni.

kembang bulunya. ini sebelum mandi ni...lepas dok bergambar sakan ni...br laa suamiku ckp nak mandikan depa 2 ekor ni. sbr sj la. hahahhahaha. tak kuasa dah laa nak ambik gmbr lagi lepas mandi. byk lagi keja lain nak buat.





ternganga dah mulut...penat main. hahahhahaha. terjeler..

ini pula M yg tak brp gemar sgt org pegang dia. buat muka toya. tp zulaikha tetap jugak suruh mak dia ambik gmbr M. siap tolong pegang muka M. paksa ni. hahahhaha. M pun apa lagi. terus mentoyakan muka. mls layan kot. hahahhahaha.

toyo je muka...hahhahahha. mls layan.

siap terkemek mata sebelah lagi...zulaikha paksa bergambar juga

dia ni kalai waktu siang hari ni...lena kat sangkar...petang sat lagi...dekat2 nak malam tu...sampai la pagi esok..dia aktif sgt main dlm sangkar. mcmana tau? dgr bunyi mlm2 kat sangkar dia. bunyi sakan...lompat atas bawah. main. 

ok..dah habis cerita pasai 2 ekor ni...kesayangan hamba...


Friday, 27 December 2013

dah buka sekolah

esok dah ada hari orentasi utk yusuf dan zulaikha. yusuf dah naik darjah 1. zulaikha pulak masih lagi kat pra 6 tahun. hahahhaha. dah besar dah. rasa mcm br lagi dok baby2. sbr ek. hahahahah. mmg cik kiah agak teruja sbb yusuf dah nak masuk darjah 1. yes!! tak lama lagi tingkatan satu pulak. hahahahahah. cis!! tak dan dan. hahahahha.
tak sbrnya rasa nak tgk dia pakai baju sekolah. ish! ish! poyosnya mak dia kan. teringat kawan sekolah cik kiah dulu2. masa darjah 1. suka laa cubit paha cik kiah. dr zaman tadika lagi dia suka sgt cubit paha cik kiah. tarik rambut cik kiah. skrg ni dah tua pun tgk dia. dia je ke tua??? hahahhaha. cik kiah pun sama la...makin tua dah. uban penuh dah. mlm ni kena penuhkan bateri hp. esok nak ambik gmbr yusuf dan zulaikha. yes!! berjaya buat anak. hahhahahahah. ayat tah apa2. poyos!!

anak dan mak

apa yg sama anak2 cik kiah dan maknya???
hahahahha. br2 ni cik kiah ke pesta penang. anak2 lorat nak naik mainan mcm2 kat tapak pesta tu. ku gagahkan diri gak laa naik. padahal cik kiah seumur hidupku ni tak penah sekali pun lagi naik mainan tu kat tapak pesta tu. ke pesta mana2 pun la. hahhahah. tak berani dan tak minat sgt. tp dah anak2 nak naik...ku gagahkan jugak la kan. lawak rasa. kat pesta tu kami beli karpet. nak tgk karpetnya....ni ha...ada gmbr...ultraman atas karpet...
ultaraman cik kiah ni. hhahahahha. kalau laa dia tau cik kiah tempek gmbr dia kat internet...sure marah. hahahhahaha. model sambilan. tgk kat tgn dia tu ada mainan aidil...kami beli kat pesta jugak. angry bird. karpet kecik ni rm 200 jugak la. beli 2 keping..satu utk rumah kat alma...satu lagi utk rumah kat yan. yg kat yan besar lagi dari ni. zulaikha pulak...

lukis inai kat tgn. minah ni mmg peminat tegar inai. sama mcm mak dia. cik kiah sanggup giling inai. sbb suka. hahhaha. sedari kecik mmg suka sgt pakai inai. sama laa mcm zulaikha. dan cik kiah suka sbb dia sama mcm cik kiah. hahhahahahha. kat kuku tu kaler lain sbb itu inai versi mak dia beli kat kedai india kat alma. tah apa kalernya. jd hitam lain mcm. bila jumpa je kat pesta tu...terus tanya dia...kakak nak? sebenarnya mak dia pun teringin gak. tp sbr sj laa. hahhahahah. kontrol sikit. bg kat anak dah la. ish! teringat ni...kalau laa terjumpa lagi...nak pakai gak la. hahhahahahha. lawa laa pulak. :)

Monday, 23 December 2013

budak gemuk berjalan

aidil dah boleh berjalan...agak ok dah la. sblm ni dah boleh berjalan tp mcm takut2..sentiasa dan bergayut kat org. tambah2 lagi nampak muka mak dia ni...sentiasa nak suruh mak dia pegang tgn dia sebelah..nak berjalan. tp takut. hahahhaha. br2 ni cik kiah ada rakam aksi dia tgh berjalan kat rumah mak cik kiah. jom tgk...mcmana mak tarzan panggil anak gemuk dia. main wut...wut sj. hahahhaha. mak zaman tarzan. :)


video

hahahahhaha. dgr tak suara mak tarzan panggil anak dia?? hahahhahahha. :)

Thursday, 19 December 2013

give me 5

M yang tak brp sihat skrg ni. cik kiah agak 'terasa' jugak kesannya lepas tinggalkan depa 2 ekor kat pet hotel tu masa cik kiah bercuti ke Langkawi. ermm...tp apa nak kata...benda dah terjadi. ckp byk pun tak guna. cuma lepas ni suamiku mcm serik dah nak tinggalkan depa 2 ekor ni kat mana2. tak berbaloi. balik dr langkawi tu cik kiah pegang M dan oren...rasa mcm kurus sikit. dah tu suamiku asyik tegur knp laa byk sgt bulu M luruh ni...gugur merata. penuh dgn bulu dia kat sangkar dia. hari sabtu br ni cik kiah main2 dgn M dan pegang dia...mmg terbukti laa bulu dia byk gugur. pegang mcm tu sj pun...dah luruh bulu dgn jayanya. cik kiah pun belek2 badan M dan terjumpa sesuatu. rupa2nya jd mcm sakit apa tah kat bdn dia. bulat elok sj. sbr sj laa. terdetik dlm hati...jgn2 kurap kucing. terus tak bg anak2 pegang. M terus dilarang keluar daripada sangkar. ahad tu tak sempat nak buat apa lagi kat M sbb sibuk dgn sedara mara suamiku. mcm2 cerita. tp cik kiah ada gak la surfing...tgk mcmana nak buat kalau kucing terkena kurap kat badan. mcm2 org petua. ada suruh buh myk bekas goreng ikan...ada suruh buh myk gamat. cik kiah try jugak myk gamat. tp kesiannya tgk..tak puas hati ni. last2 isnin tu bawa pi kat vet kat alma. kena laa cucuk sejarum. rm45. terbukti la yg bulat tu adalah kurap kucing. vet tu kata mmg itu laa risiko kalau boarding kucing kat mana2. vet tu siap masukkan M dlm bakul...tutup rapat2 sbb vet tu kata lepas cucuk tu kucing akan marah...jd terlebih agresif. tp M ok..rilex sj. tak marah2 pun. vet tu kata dia akan ok lepas 2 minggu. tp tak sbrnya nak tunggu 2 minggu br nak ok. so td...cik kiah pi petshop kat tesco sbrg jaya. beli shampo berubat dan krim utk kurap kucing. balik ni nak try kat M. tgk apa kesannya. sbb kesian tgk dia terkurung sj dlm sangkar. sbb dikuarantinkan laa...takut terjangkit kat oren pulak. dah la bulu masing2 hebat sgt. hahahhahaha. tebal dan panjang. penat gak laa urus. tp sbb suka...jd tak penat sgt laa. alang2 nak bela biar bela betul2. jgn nak mendera binatang pulakkan...  :)

Tuesday, 17 December 2013

hidung bentuk love...



comeinya ciptaan tuhan...


ada byk lg gmbr kucing comei ni. sbr sj laaa...geramnya tgk.

cutenya


cutenya kucing ni...

cute

http://mirajasmen.blogspot.com/2012_10_01_archive.html

mandul

lawak la. cer tgk dan baca kat blog ni...dok gelak sorang2 bila baca...

http://mirajasmen.blogspot.com/2012/05/hukum-memandulkan-atau-sunatkan-kucing.html#!/2012/05/hukum-memandulkan-atau-sunatkan-kucing.html




rasa mcm cukup glamer dah ni

hahahahah..cer tgk muka org perasan hari ni...

hahahhahahah..perasan mcm lawa pelik saja kan...
itu la wajah cik kiah hari ni. dgn baju mcm eksekutif gitu. dgn tudung belit2 lagi. sbr ek..sbr. hahahhahahah. tp silap sikit ni sbb baju basah..'susu tumpah' td. salah strategi. hahhahaha. biasa laa. cemerkap. ada kawan cik kiah dulu2 penah ckp...cemerkap tu singkatan daripada perkataan cemerlang dan cekap. atau cermat dan cekap. tah apa2. padahal maksud sebenar cemerkap itu adalah selekeh...tak senonoh. 'buat keja cemerkap sungguh'. kalau ada org utara kat sebelah tu..cer tanya dia...cemerkap tu apa nooo...jgn2 org utara pun tak brp nak tau maksud sebenar cemerkap. hahahhaha. tah apa2...keliling mata cik kiah hitam mcm mata lutung la pulak. hhahahahahhaha. hitam mcm tak cukup tidur sj gayanya. dok buat apa mlm2 sampai mata hitam ni??? kuang...kuang...


Monday, 16 December 2013

Ponstan

cik kiah keluar td mencari ubat. mcm nak pi klinik...tp mlsnya nak menunggu. dan mls nak mc. kat rumah pun tetap kena keja gak. leceh. baik telan ubat dan lena kat ofis. hahahahhaha. oooooooooooooooooooooo..itu rupanya keja cik kiah kat ofis. hahahahha. eh! dah jarang lena dah skrg ni. kecuali kalau terlampau letih. selalu tu mesti kejanya dok kat dpn pc dan surfing...dan surfing....dan surfing....tak buat keja lain dah ka ni??? hahhahah...
well...buat jugak. cis!!

padi


pokok padi kat tanjung piandang, parit buntar. dah menguning. sikit hari lagi dah boleh potong la tu. dah boleh kerat dah. kerat ke potong? hhahahhaha. cik kiah sakit kepala ni. berhari2 dah sakit. sakit kat dlm mata. berdenyut2 sampai kat bahagian atas kepala ni. telan panadol...ok sat. lepas tu rasa berdenyut2 semula. geram je rasa. tak kan laa sampai nak mc sbb sakit kepala mcm ni. kena tidur kot. tidur tanpa gangguan. kan... :(
cik kiah yg tak berapa nak happy hari ni sbb sakit kepala dan mata ni.

Sunday, 15 December 2013

green

tiba2 terasa mcm berminat pulak dgn green. hahhahahha. green yg ala2 mcm ni la...not the 'opposite' green la kan. alahan la pulak kalau green yg itu. hahhahahha. tak dpt lena dgn aman sbb dok teringat ke green ni. ceritanya...br2 ni cik kiah berwhatsapp dgn kawan baik cik kiah. sembang...dan sembang...dan sembang. maka timbul la idea ni. bagus kawan baik cik kiah ni yg sentiasa mempunyai idea2 bernas utk masa dpn. so..from now on...cik kiah cuba berusaha utk mencapai apa yg cik kiah idam2kan tu. yes!!! buktikan cik kiah. green in everything. hahhahahahahha. cer teka apa yg cik kiah nak cuba buat??

Thursday, 12 December 2013

sebelum ke langkawi

oren sebelum kami ke langkawi...amat2 la serabutnya bulu dia. kembang...serabai. sbb dah lama tak grooming dia. punya laa panjang bulu dia. sblm ni cik kiah rasa cuma bulu kat ekor dia yg panjang...tp skrg ni...1 bdn tu rasa bulu tu makin panjang..


dgn hidung yg penuh dgn hitam2 tu. mcm taik hidung. tp suamiku kata...habuk makanan kucing tu laa lekat kat hidung tu. kena cuci selalu.
sbb kami nak bercuti ke langkawi..so oren dan M kami letak laa kat pet hotel kat sungai petani. muslim petshop. satu malam rm10 sahaja dgn makanan. 2 ekor ni makan royal canin.
sebelum bawa balik tu cik kiah suruh org tu grooming sikit depa 2 ni. nak tgk apa hasilnya??? hahhahahaha. sat na...




























 menjadi sedikit kurus cik kiah rasa. agak kurus laa. bleh rasa mcm agak kurus la. mungkin org tu bg makanan ikut sukatan dan pada masa tertentu sj. kami ni kat rumah sentiasa pastikan makanan kucing tu penuh dlm bekas makanan tu. itu yg oren dan M gemuk tu kot. hahhahahahahha. tp takpa...pengajaran utk kucing2 tu jugak. hahahhahaha. cis!! ada ke pengajaran utk kucing. hahahahha. nak buat mcmana kan...tuan depa galak gatai sgt nak pi bercuti. lg pun...salah cik kiah jugak..tak tinggalkan makanan kat depa siap2 kat org tu.
 lepas pi grooming...tak laa serabut sgt muka oren. tp mcm byk sgt je org tu trim bulu depa. sampaikan M nampak makin kecik. tak ada dah bulu2 panjang mcm mainecoon kat leher M. kesian M. lari imej asal ni. hahhahahahha.
so...mcmana cik kiah?? nak tinggal kucing2 tu kat situ lg ke lps ni?? entah laa kan. ada projek mega lagi ke lepas ni? nak ke mana pulak?? hahhahahahha. ke mana lagi...balik yan la. tgk rumah mak. apa keja dok membazir duit sgt jln2 merata. nak buat janji laa dgn yusuf...kalau yusuf dpt nombor 1 periksa kat sekolah nanti...mak bawa abg pi mandi kolam lagi. hahahhahahaha. ayat RACUN. :)

ke langkawi

cik kiah ke langkawi baru2 ni. 3 hari 2 malam...angkut 1 family besar ke sana. semua sekali 19 org termasuk mak dan bapa cik kiah..anak2 sedara..kakak2..abg ipar dan suamiku serta anak2 cik kiah. hari ni br muncul kat ofis. penat gila rasanya. hahahhahah. lenguh 1 badan dah ni. lenguh kaki...pinggang semua. sbr sj laa. tp percutian kali ni amat2 best. sbb ramai kan. mcm2 perangai yg ada. lawak. tp enjoy. kami menginap kat Holiday Villa Langkawi kat Pantai Tgh Langkawi. best hotel ni. besar gabak..ada pantai yg menarik...kolam yg besar..cantik. dan ramai pelancong yg pemurah dgn senyuman. layanan pun terbaik yg kami dpt. siap dpt sebakul buah dihantar ke bilik. PUJI SGT. hahahahha. cik kiah ambik bilik prima suite. ruang bilik amat luas. siap ada ruang tamu yg besar...dgn meja makan...dgn sofa bed kat ruang tamu dan juga kat dlm bilik...cer tgk gmbr...

besar...sofa bed tu pun besar dan selesa. kat ruang tamu ada meja makan dan juga toilet..knp kami pilih hotel ni? sbb...mulanya nak pilih mauritus pelangi kat pantai cenang. tp org yg jwb call tu mcm apa je menjawabnya. sombong. last2 bila tgk gmbr holiday vila ni kat internet...ish! lawa gak ni..siap ada jakuzi.  bleh laa kan. bila sampai sana tu mmg puji la...

 dlm bilik ada lagi sofa bed...siap ada tv kat bilik dan juga ruang tamu...so kalau yg bawa anak2 3 atau 4 org yg remaja tu...tak yah risau...ada sofa bed ni utk tidur. tak yah sewa bilik lain atau minta extra bed.

 katil pun selesa...berbaloi la dgn harganya...

ini toilet kat ruang tamu

 ini pula pemandangan balkoni kat bilik. ada 2 balkoni...1 kat ruang tamu dan satu lagi kat bilik.

 ni pulak adegan aidil yg keja merap mak dia. aidil dah boleh berjalan sendiri. tp manjanya laa hai...mamat ni. nak kemana2 pun pegang tgn mak dia. penakot kot kan. hahahahhaha. semedang nak mak yg teman. kat ayah pun tak mau. sbr sja la. rasa nak luruh pinggang mak dia ni. hahhhahahha

si kakak pulak...sampai2 saja terus nak mandi kat dlm ni...hahahhahaha. kan panas kat langkawi. sbr sj laa...tak tgk lagi adegan depa berendam kat kolam renang. hebat. tak sia2 laa bawa pi langkawi. hahahhahahaha.

ini pulak kolam renang kat hotel ni. besar. ini yg br...kat bawah tu sebelah kiri gmbr ni...ada kolam renang yg lama...tak la lama sgt pun cuma mungkin dibina yg br ni sbb ikut trend kot kan. skrg ni kan kat hotel selalu ada kolam renang yg mengadap laut. kalau ambik gmbr tu seolah2 kita berenang kat laut sbb berlatarbelakangkan laut. bilik cik kiah dan mak cik kiah mengadap laut. sungguh aman damai...menarik sgt. cuma biasa laa...byk betul mat dan minah saleh kat sana. jd mcm tmpt depa pula. cer jln2 ke pantai cenang. nampak mcm makin membiak dgn jayanya tmpt utk minum2 air mabuk tu. sbr sj laa...sekali pandang mcm kat krabi pun ada gak. hahhahaha. bkn kat malaysia.