Friday 20 January 2012

pengalaman orang lain

cik kiah jln2 kat web dan terjumpa satu blog yang menarik cerita pasal pengalaman org tu berhadapan dgn cyst..cer baca. bagus org ni..kongsi dgn org lain.
-
-
-
Sakit perut selepas urutan masih berlajutan. Akibatnya tiap kali mengadu sakit pasti kena cenggini...cuma org lain yg berleter...
-Organ dalam badan kita ni sensitif, sebab tu tak boleh kacau tempat2 yg sensitif mcm tu..
-Itu la, nak berurut takmau tanya suami dulu....

Aduhhh...ayat yg ke-2 tu ayg tersentap sikit, mmg salah ku, sebelum mengorder kak nurul mai mmg tak tanya abg dulu, dah nak pi ambik dia baru cakap.......maybe inilah akibatnya kalau dah buat salah....takkan diulang lagi benda ini.
Niat dalam hati nak berurut sekali satu badan utk abg jugak...mengetatkan mana yg longgar & menyihatkan badan...sedih sungguh niat baik dah jadi salah....apa nak buat...
Agak menghairankan jugak, berurut kali ni lain pulak jadinya...memang sgt2 musykil, pemeriksaan mesti cepat dilakukan utnutk menghentikan curiosity...


Selasa 19/1/2010 lepas kakak dihantar ke sekolah alang2 dah lalu singgah la terus buat pemeriksaan. Doktor cuma melakukan ujian air kencing, semua OK tp dia menyarankan utk dptkan 2nd opinion to O&G. Tanpa diminta MC diberi, alang2 dah MC baik pegi cek terus...hmmm bagus jugak idea dr ni.
Hati masih berbelah bagi nak pergi hari ni ke hari lain, dah petang call abg & dia setuju nak teman, tapi sebelum tel diletakkan sedas leteran diberi lagi, ayat yang sama diulang diatas...
Abg dah sampai, terus gerak, dalam kereta leteran tadi disambung lagi, sebab dah ngaku salah kudiamkan aja, menerima semua leteran & kesalahan....Setiap hari berdoa jgnlah ada benda kritikal yg terjadi. Dalam fikiran dah terbayang rahim atau ivari bengkak or worsen pecah ke...nauzubillah...
Salam dituju, malangnya Dr O&G dah balik, kona ke SMC, Alhamdulillah Dr dah ada. 1st time daftar disini, disamping berdebar2 jumlah bil yg akan diterima..(berkira gile) Ramai Dr O&G kat sini, 4 org semuanya...pilih saja. Off course pilih Dr pompuan, Dr Siti lah sbb cam glemer ja nama dia selalu disebut.
Setelah bercerita apa yg terjadi & simptom2 dihadapi pada Dr. time scan tu tiba2 dr cakap,
-Ohhh....
-Suami sila datang sini...
-Nampak tak benda bulat yg besar ni (tgn di skrin), ni ovari nih, dah besar sgt dah ni....13 cm..
Aku cakap..
-Uwaaa....
-Bahaya tak ni Dr.
Dr cakap...
-Mmg takdak cara lain selain operate..
-Terjadi bukan sebab urutan tu, maybe dah 6-7 bulan, tp bila dah berurt maybe cyst tu dah bersimpul2 dan menyebabkan rasa sakit & lebam. Nasib baik cyst tak pecah masa urutan
-In another side, sibbaik dtg cek sbb urut, kalau tidak mmg taktau dah ada cyst besar
-patut la ada bonjol besar kat perut ni (perut ku ditekan2 lagi)
-Ok kita operate Khamis ni...mcmana boleh???
Aku cakap....
-Uwaaa...(meleleh-leleh air mata terkejut + sedih + shock)
Ya.....seperti dalam mimpi, semuanya sekelip mata. Hari ni dpt tau, hari ni kena buat keputusan, lusa operate.....rasa cam nak pengsan sat dlm tu. Sibbaik abg ada masuk skali, kalo tidak torkontang-kanting keseorangn dalam tu nk buat keputusan
13 cm, lebih kurang diameter pembaris pendek tu, fuyyoo..besaq jugak tu
Ovarian Cysts


Ovarian Cysts adalah nama yang diberikan kepada cyst atau poket yang berisi lendir/air yang terjadi di dalam atau dipermukaan ovari. Ia adalah kejadian yang kerap berlaku dan kebanyakkannya wanita tidak menyedari yang mereka mengalaminya ia jarang memberikan simtom atau gejala.

Walaubagaimanapun, kehadiran ovarian cyst mungkin menunjukkan sistem peranakkan yang bermasalah dan berkaitan dengan masalah ketidak-suburan anda.

Cyst sebenarnya berkait-rapat dengan proses reproduksi wanita. Follicular cysts adalah cyst-cyst yang mengandungi telur daan apabila ia matang, ia akan pecah untuk melepaskan telur untuk persenyawaan. Kadang-kadang, cyst-cyst lain juga boleh tumbuh di dalam ovari dan cyst inilah yang selalu memberi masalah.
Jenis-Jenis CystTerdapat beberapa jenis ovarian cyst yang kerap dialami oleh wanita. Kebanyakaan tidak memberikan kesan serius dan hilang dengan sendiri, tetapi ada juga cyst in boleh tumbuh dan menjadi besar dan menyebabkan ketidakselesaan. Kadang-kadang cyst boleh menyebabkan anda sukar hamil.

Follicular Cyst: Ia terbentuk dari folikel yang tidak pecah dan gagal mengeluarkan telur. Folikel ini kemudiannya akan menjadi cyst. Ia adalah cyst yang paling kerap terjadi dan jarang memberikan masalah atau komplikasi.

Corpus Luteum: Corpus luteum cysts boleh terjadi selepas folikel pecah dan mengeluarkan telur. Selepas folikel pecah, lendir dan cecair terperangkap didalam folikel yang pecah tadi menyebabkan cyst terbentuk. Cyst ini selalunya akan hilang dengan sendirinya tetapi ia boleh menjadi besar dan memberikan komplikasi seperti pendarahan , pecah (burst) atau ‘twist’ dan ini akan menyebabkan kesakitan.

Endometriomas: Endometriomas adalah cyst yang terbentuk pada mereka yang mengalami endometriosis. Ia terbentuk apabila tisu endometriosis melekat pada ovari dan darah yang terkumpul setiap bulan akan membentuk cyst pada ovari. Ia boleh menyebabkan sakit semasa seks dan haid.
Cystademas: Cystademas adalah cyst yang terbentuk dari sel pada permukaan ovari yang tumbuh dengan sendirinya. Cyst ini selalunya dipenuhi dengan cecair mukus dan boleh menjadi sangat besar.
Dermoid Cysts: Dermoid cysts juga terjadi dari sel ovari yang boleh membentuk gigi, rambut dan tisu-tisu lain. Ia agak jarang berlaku tetapi boleh menjadi besar dan menyebabkan kesakitan sekiranya ‘twisted”.
Polycystic Ovaries: Terjadi apabila folikel yang sepatutnya melepas telur, gagal menjadi matang dan bertukar menjadi cyst. Kemudian, lebih banyak cyst-cyst ini akan terbentuk dan memenuhi ovari.

Siapakan yang berisiko untuk mendapat cyst ini?
Ovarian cysts sebenarnya agak kerap terjadi . kebanyakkan wanita mungkin sekurang-kurangnya akan mendapat satu cyst sepanjang hidupnya. Kebanyakkanya adalah cyst biasa dan tidak complicated.

Walaubagaimanapun, sekiranya cyst ini terjadi pada wanita berusia 50-70 tahun, ia lebih cenderung kepada kanser dan lebih merbahaya.
Gejala Ovarian Cysts
Ia pada umumnya tidak memberikan sebarang gejala. Tetapi sekiranya ia terlalu besar anda mungkin perasan perut sedikit buncit dan terdapat ketul pada bahagian bawah perut. Lain-lain gejala yang jarang-jarang ialah:
Sakit perut
Rasa perut penuh dan tak selesa
Rasa berat pada ari-ari
Sukar atau kerap kencing
Sakit semasa hubungan seks
Muntah dan loya.
Diagnosa
Diagnosa Cyst selalunya dibuat secara tidak sengaja, iaitu semasa pemeriksaan pelvis atau pemeriksaan faraj. Ovarian cyst dengan senang dapat di buat dengan mengunakkan mesin ultrasound, disamping itu, ultrasound juga boleh memberikan maklumat tentang saiz, lokasi dan kandungan cyst tersebut.

Ovarian Cyst dan masalah ketidak-suburan
Bagi kebanyakkan wanita, kehadiran cyst tidak banyak memberi kesan kepada keupayaan untuk hamil kerana ia selalunya kecil dan tidak akan menganggu proses ovulasi atau persenyawaan. Tetapi sekiranya anda mengalami endometriosis atau PCOS ia mungkin berkait rapat dengan masalah ketidak-suburan anda.

Rawatan
Bergantung kepada jenis cyst itu sendiri. Bagi folikular cyst atau corpus luteal cyst, rawatan yang biasa ialah dengan ‘tunggu dan lihat’. Selalunya doktor akan memantau samada ia semakin membesar atau sudah bertukar bentuk. Bagi mereka yang mengalami masalah yang serius, pembedahan adalah sesuatu yang terbaik. Rawatan hormon juga boleh menolong untuk mengawal cyst ini pada sesetengah wanita.

AWAS JANGAN TUNGGU TANDA. BUAT PEMERIKSAAN PAP SMEAR DAN UJIAN ‘VAGINAL ULTRASOUND’ SETAHUN SEKALI.

SOAL JAWAB BERSAMA DR SITI ESAH SMC
Apa beza Cyst & fibroid?
-Cyst awak pada ovari, fibroid di dalam rahim, lebih merbahaya fibroid
Kena buang ovari ke?
Ishh, awak muda lagi kalo nak buang, nanti menopause pulak, kita buang cyst saja.
(Ingat aku mau ka)
Boleh mengandung lagi tak lepas ni?
Boleh mengandung lagi sebab tak kacau rahim & tak buang ovari
Besar tak nanti luka pembedahan?
Sama macam csect baby la...
(besaq jugak nih)
Agak2 berapa kos? (soalan wajib)?
Dalam 4-5 ribu
(Nasib baik ada ING)
 

Yang dikendong selama ini...

MC dapat 30 hari, moga-moga by the time kembali bekerja nanti luka dah sembuh. Tetapi sedih sikit sebab kali ni agak kelam-kabut dan tak sempat buat preparation. Akibatnya beban yang ditanggung terpaksa digalas orang lain. Mohon maaf dipinta pada Noor Asikin & Shahirah dengan keadaan ini for Registration Dept. Juga untuk warga Averroes yg lain yang terpaksa ada keja tambahan tiba2 dek kerana diri ni. Selepas ini akan cuba dibalas sagala budi dan pertolongan yang bakal diberikan malah yang sudah diberikan.


Sekarang masih lagi berisitirehat di rumah. Kenkadang rasa macam melelong-lelong dan pening. Jalan pun pelanpelan lagi walau sakit dah kurang. Sedih sikit perihal susu terpaksa sedikit diabaikan. Maafkan ibu ye Adik. Nanti ibu dah sihat boleh minum puas-puas.

Sebelum pulang, memang dah suruh Dr. snap gambar cemana la rupa cyst yang dikendong selama lebih kurang 6-7 bulan nih. Alhamdulillah Dr Siti dgn baik hatinya dah tunjukkan dan dah bg gambar tu. Memang agak mengerikan bila dilihat. Nasib baik la tak sedar apa-apa masa tu.



Gambar ini adalah gambar sebenar & bukan di google. Tuan empunya badan tu memag adalah diriku. Kot mana kepala? Rasanya belah kiri kot. Agaknya masa ni Dr. cuba nak keluarkan cyst tu. Baru sebahagian la. Eeee...banyaknya darah.



Inilah saiz sebenar cyst bila dah dikeluarkan. Even yg ni Dr. dah pecahkan skit supaya tak payah koyak besar sgt peutku. Nampak tak cekang sgt kan banding yang tadi. Gambaq ni dah tersebar melas dah...hehehehe...
Memanglah nampak sangat mengerikan. Hakikatnya aku tak sedar apa-apa pun. Tahu-tahu saja Dr. dah kejut bangun, then kat perut rasa macam berpijar dan sakit.
Rupa cyst bila Dr dah pecahkan, dah mengecut. Air yang terkandung didalamnya. Menatang durjana ni memang dapat ditengok & dikebek real life, semua family yang meneman dah tengok. Pastu akan dihantar ke lab for test. moga-moga lab result nanti menggembirakan.
So, jangan tunggu-tunggu lagi kalau rasa sangsi. Better go & check. Scan mcm scan baby tu je. Pap smear pun tak pernah buat lagi, itu pn dah kena marah dgn Dr. Baik sakit sikit daripada nak menanggung sakit yg lg azab. Tapi kalau boleh takmo lah ada apa-apa kan.

Sama-samalah kita mendoakan kesejahteraan diri moga dijauhkan dari sebarang penyakit. Tapi kalau dah takdir dapat, kita perlu redha dan terima dengan seadanya. Anggaplah ini semua ujian Allah. Mungkin Allah nak menghapuskan dosa-dosa kecil dan untuk memberi peringatan pada kita.
 

4 comments:

  1. Salam Nor...sy baru d kesan ada cysts 4cm, cek kat KPJ S.alam kos anggran 10-15ribu kalu operate..sy ada ambik insuran compny cover 25ribu, nk tnya..katakan kos operate 15ribu sy perlu byr x bbrp % dr total bil,cthnya 20% dr bil = RM3ribu..nor buat kt hospital mana

    ReplyDelete
  2. Saya Assalamualaikum,
    En.Mohd Zuhairi bin Noordin , pengasas produk Jutawan Herbs

    Sy ada menjual herba warisan yg boleh merawat semua jenis kanser dari tahap 1 hingga tahap 4 dan juga untuk sakit lutut dan asthma. Herba warisan ini tidak mengganggu rawatan kimoterapi. Ia boleh diambil semasa rawatan hospital, malah lagi baik jika berubat bersama² supaya lebih cepat sembuh. Daun2 herba yg terpilih ini terbukti mujarab dan sukar dijumpai, malah belum ada mana2 syarikat yg mengeluarkan herba ini. Ia herba khusus merawat kanser. Fokus herba ini untuk membunuh sel-sel kanser hingga tahap akar umbi supaya kanser tidak berulang lagi. Jangan biarkan penyakit anda menghuni dlm tubuh terlalu lama. Sel kanser akan merebak ke organ-organ lain. Setiap penyakit ada penawarnya, herba bukanlah benda asing lg, jangan was-was, sejak beratus tahun herba sudah digunakan oleh nenek moyang kita. Ia penawar ciptaan tuhan. Benda semulajadi tidak akan mengganggu rawatan moden. Kita usaha merawat sehabis boleh. Tidak ada sesiapa yg boleh menetap kan utk sembuh tidak boleh bercampur-campur rawatan.

    Penawar dah ada, hubungi sy secepat mungkin .Bukan pesakit kanser juga boleh amalkan herba ini sebagai amalan harian untuk mencegah kanser. Untuk pesakit kanser pula sy akan bantu merawat sehingga sembuh dgn herba ini. Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi bagaimana untuk hadapi kanser, serta cara-cara utk berdepan dgn kanser. Cara menjaga pemakanan dan nasihat lain utk anda.Sy dh jumpa ramai pesakit, mungkin kita blh berkongsi pendapat bagaimana hendak merawat sampai sembuh. Ramai pesakit sy dah sembuh, anda bila lagi....? 😊

    Boleh singgah di youtube channel kami di Jutawan Herbs utk melihat testimoni kanser. Sila layari laman facebok saya JUTAWAN HERBS.

    Testimoni-Testimoni pengguna JUTAWAN HERBS

    ▪️ Kanser payudara stage 4

    Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM.
    Sekarang dah sembuh dan sihat, dulu doktor berkata dia mampu hidup setahun saja lagi. Selepas itu dia mula minum jus herba sampai sekarang, lebih 6tahun dia minum. Dia menerbitkan buku perjuangan kanser sepanjang hidupnya dengan herba. (Buku boleh order dgn sy). Dia menjadi tetamu dalam rancangan Selamat Pagi Malaysia, Tv1 menceritakan tentang kanser.





    ReplyDelete
  3. ▪ Kanser Payudara stage 3
    Pn. Noraini Yusof pesakit kanser payudara tahap 3, ketulan kanser 13.3 cm. Skg dah sembuh. Sila tonton youtube ,Pn. Noraini berkongsi pengalaman semasa mengidap kanser payudara.

    ▪ Kanser Lymphoma stage 4
    Adik Izzat b.Muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dah sembuh. Dia sentiasa bertenaga dan cergas dgn jus herba yg merawat. Dia minum jus herba ini dari kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma tahap 4 ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh. Jika bergantung pd rawatan hospital saja, Penyakit boleh datang semula.

    ▪️ Pesakit radang paru-paru Copd

    En. Abd Kadir Sumardi,42 tahun mengidap radang paru-paru pada tahun 2020. Petanda awal sakit ialah batuk tak berhenti, berdarah dan berkahak selama 3 bulan. Dia mendapatkn rawatan klinik kerajaan dan swasta tp batuk, sakit dada, susah bernafas tetap tak hilang. Banyak rawatan alternatif dibuat tapi tak berkesan.Doktor mengesahkan dia mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran udara berkimia. Selepas melihat testimoni herba di facebook Jutawan Herbs, dia menghubungi sy untuk cuba herba ini. Dalam masa 2 minggu saja minum jus dah ada kesan.Batuk dah berkurang, nafas makin lancar ,2 bulan minum jus sehingga pernafasan dan batuk terus sembuh. Penyakit radang paru-paru copd adalah penyakit yang tiada ubatnya tapi dia berjaya sembuh dengan herba.

    ▪ Sakit lutut kronik

    Pn. Rohana Ismail dulunya seorang cergas dan aktif dalam aktiviti lasak seperti mendaki gunung-gunung di Malaysia. Dia ceritakan pd sy masalah lututnya bengkak, dah lama menahan sakit. Dia terpaksa lupakan semua aktiviti lasak. Turun naik tangga mengiring dan berjalan pn perlahan. Sy syorkan dia cuba minum herba dan dia minum dlm masa 2 minggu, lututnya yg bengkak dah surut. Sekarang aktif semula, berjoging ,naik bukit, lutut dah kuat. Kalau dia boleh sembuh,kenapa tidak anda? boleh bertanya sendiri testimoni² saya jika anda ada dalam group whatsApp Jutawan Herbs.

    ▪️ Sakit lutut kronik

    Pn Rasmani Md Noh pesakit lutut kronik, dia terpaksa berjalan mengesot - esot atas lantai dan jika dia paksa diri untuk berjalan, lutut akan berbunyi, tulang bergesel, sgt sakit.Nak masak pun terpaksa duduk atas kerusi sbb tak mampu berdiri lama. Tapi lepas 6 hari minum jus herba, dia dah boleh berjalan macam biasa dan saraf kaki dah tak rasa tegang dan sakit. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sekiranya anda berminat nak tahu lebih banyak testimoni daripada pesakit yang sudah sembuh selepas mengambil jus ini, anda boleh menonton video-video di Youtube channel Jutawan Herbs , di blog Jutawan Herbs dan kami pun ada group whatsApp pesakit kanser, untuk berkongsi pengalaman dan rawatan.😊

    Share info ni kepada yg memerlukan, harini kita tlg org,lain kali org akan tlg kita. Sharing is caring. Herba yg dijamin selamat,terbaik ramai yg dah sembuh serta mampu dibeli semua. Tak rugi cuba sebab ramai yg dah sembuh kanser dan menyesal kenapa dari dlu tak kenal herba ni. Belum terlambat, selagi masih bernafas,peluang nak merawat masih ada. 😊

    Hubungi atau whatsApp sy dengan segera,
    Mohd Zuhairi pengasas Jutawan Herbs
    017 468 7570

    ReplyDelete